كاشت مستقيم بذر در زمين اصلی پس از آماده سازي زمين به منظور احداث باغ: بايد ابتدا جوي و پشته هايي به عرض ۱۰۰-۵۰ سانتيمتر و عمق ۷۰-۵۰ سانتيمتر ايجاد گردد. سپس آن را آبياري نموده و در فصل زمستان نسبت به كشت مستقيم بذور پسته رقم بادامي ريز اقدام ميشود. لازم است كه بذور به مدت ۱۲ ساعت قبل از كاشت خيسانده و با قارچ كچ مناسب ضدعفوني شوند. در يك طرف پشته گودالهايي با عمق ۳-۲ سانتيمتر و با فاصله ۳-۲ متر از يكديگر ايجاد و پس از قراردادن بذور در داخل هر گودال روي آن با ماسه پوشانده خواهد شد.
در مناطقي كه داراي شرايط شوري خاك و آب هستند،عرض جويهاي كشت ۱.۵ ۱ متر و عمق آنها حدود ۳۰-۲۰ سانتيمتر در نظر گرفته و كشت بذور در وسط جوي انجام ميشود. لازم است محل كاشت بذر از سطح جوي حدود ۵-۱۰ سانتيمتر بالاتر باشد تا در هنگام آبياري، آب حدود ۵ سانتيمتر روي بذر را بپوشاند. طول جويهاي كشت در اين روش بين ۵۰-۳۰ متر و فواصل رديفها حدود ۸-۶ متر درنظر گرفته ميشود. آبياري بسته به شرايط آب و هوايي و ميزان آب موجود، پس از سبزشدن بذور هر ۱۵-۱۰ روز يك بار انجام ميشود.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 23 مرداد 1392 | 22:33 | نویسنده : medi |

خصوصیات خاک :
كشت پسته در رده هاي مختلفي از خاك با موفقيت انجام مي شود. در مناطق پسته كاري ايران بافت شني لومي كه يك بافت متوسط مي باشد بهترين محصول را توليد مينمايد. همچنين در بافتهاي سنگين تر خاك مثل لوم ـ روسي ـ سيلتي و حتي لوم ـ رسي مصحول مناسبي توليد شده است. وجود زهكش هاي طبيعي همانند يك لايه شني در عمق بيش از ۲ متر از سطح خاك، ميتواند سنگيني بافت را جبران نمايد. مناسبت ترين خاك براي كشت و پرورش پسته از نظر عمق، خاكهايي عمق همراه با بافت يكنواخت ميباشد. وجود خاك كم عمق و يا سخت لايه، باعث ميشود كه قسمتهاي هوائي و زيرزميني درخت، كوتاه مانده، در نتيجه باروري و عملكرد آن بطور محسوسي كاهش يابد. درختان پسته در شرايط ماندآبي رشد مناسبي ندارند.



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 23 مرداد 1392 | 22:23 | نویسنده : medi |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.